dag 24 - Reisverslag uit Wisemans Ferry, Australië van Geralda Heuvelman - WaarBenJij.nu dag 24 - Reisverslag uit Wisemans Ferry, Australië van Geralda Heuvelman - WaarBenJij.nu
VIP-Report

dag 24

Door: Geralda

Blijf op de hoogte en volg Geralda

07 November 2017 | Australië, Wisemans Ferry

Joehoe, Jos heeft prijs! De grootste paardenrace van Australië, de Melbourne Cup, vond vanmiddag plaats. Vanmorgen begonnen met een toer door de omgeving. Aan het eind van de ochtend waren we in Wisemans Ferry. En daar in een groot café heeft Jos zijn gokpapiertje ingevuld en 20 Australische dollars betaald. Van de 24 paarden was er één met een Nederlandse naam namelijk Johannes Vermeer en daar heeft Jos zijn geld op ingezet. Aangezien de race pas om 15.00 uur was zijn we eerst weer verder gaan toeren. Wie de geschiedenis van Australië kent weet dat in 1e instantie een Nederlandse ontdekkingsreiziger het noorden van Australië ontdekt heeft in 1606. Kapitein Willem Janszoon was niet erg gecharmeerd van het moerassige land met zijn vijandige bewoners. Wat later in de geschiedenis wordt de westkant van Australië ietwat in kaart gebracht maar men voelde weinig behoefte het nogal barre land te verkennen of te koloniseren. En toen kwam James Cook als eerste Europeaan langs de oostkust van Australië, gaat aan land in Botany Bay (nu Sydney), claimt de oostkust voor Engeland, en noemt die “Nieuw-Zuid-Wales”. Australië was de oplossing voor de overbevolkte Engelse gevangenissen. er werden strafkoloniën gesticht. En deze gedeporteerden moesten als straf helpen het land bewoonbaar te maken.
Een aantal plaatsen hebben we vandaag bekeken, vandaag dus echt geschiedenis. Echt een prachtige omgeving, je zou zo maar in Engeland kunnen rijden. Om 14.30 uur waren we weer terug in Wisemans Ferry waar we het paardenrennen op een groot scherm konden volgen zoals zovelen vandaag in Australië. Hapje eten erbij met een ongenode gast, namelijk een kookaburra of ook wel lachvogel genoemd. Vreselijk brutaal, pikt de patat uit je bord terwijl je aan het eten bent. Toen was het 15.00 uur en de race begon. Het startsein werd gegeven en de paarden begonnen met draven. Je moet goed kijken want het is zo voorbij. En wat denken jullie? Bingo! Drie seconden voor het einde lag Johannes Vermeer nog eerste, helaas in de laatste seconde kwam het winnende paard voorbij en werd Johannes Vermeer tweede. En dan verdien je dus money, wel 45 Australische dollars! En als jullie nieuwsgierig zijn hoeveel euro dat nou is dan moet je het bedrag delen door 3 en dan keer 2 doen. Succes.

• 07 November 2017 - 12:50

Joke:

Zo, het grote geld is binnen! Kun je nog eens de bloemetjes buiten zetten! Veel plezier samen, ook van Nico.