op weg naar Beaune - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Jos en Geralda Heuvelman - WaarBenJij.nu op weg naar Beaune - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Jos en Geralda Heuvelman - WaarBenJij.nu

op weg naar Beaune

Door: Geralda

Blijf op de hoogte en volg Jos en Geralda

23 November 2023 | Frankrijk, Beaune

Bonjour à tous, hallo allemaal,

We zijn in Frankrijk en wel in Beaune, zo’n 750 km van huis.

Gisteren vertrokken vanuit Valencia. Eerst nog enkele sinaasappelgaarden aan weerszijden van de weg, daarna reden we Catalonië binnen. Een stuk Spanje wat graag onafhankelijk wil zijn. In Catalonië spreken ze Catalaans. Spaans en Catalaans vertonen wel overeenkomsten maar het zijn twee aparte talen. De hoofdstad van Catalunya, zoals de Catalanen het noemen, is Barcelona. Aan de ene kant de grote stad, aan de andere kant de Middellandse Zee. De reis ging vlotjes.

In Vilafreser zijn we gestopt. In een hotelletje vlak bij de snelweg hebben we overnacht. Een oude dame had ons al een dag eerder verwacht, we hadden ons even in de datum vergist,(oeps) maar er was plaats zat dus een kamer was zo geregeld. Vlak voor 17.00 uur arriveerden we. Na het inchecken verzocht ze ons de koffers uit de auto te halen, want van 17.00 tot 20.00 uur ging de boel even op slot. Van 20.00 tot 21.00 uur konden we komen eten. Alles was wel ietwat gedateerd. Er lag nog een heus laken met een wollen deken op bed en een echte sprei. Je vraagt je wel af hoe oud zo’n deken is, maar goed, ook onder een laken en deken kun je prima slapen. Beneden kon er worden gegeten. Een a-4tje met enkele gerechten erop die vertaald werden door de dame op leeftijd. De bestelling werd op een carbon papiertje geschreven, waar zie je dat nog? In een uur tijd hadden negen mensen gegeten: Catelaanse soep, stukje vlees met enkele frietjes, wat blaadjes sla en een yoghurtje uit een potje. Een uurtje hard werken zullen we maar zeggen. Vanmorgen ging het ontbijt net zo. Een broodje en een croissant, yoghurt wederom uit een potje, idem de appelmoes, plakje kaas en worst en een kop koffie. En toen was het tijd om af te rekenen en wat denk je? Maar liefst €52,- voor 2x diner en 2x ontbijt. Geweldig toch. En de dame op leeftijd is nog niet klaar met ons want ik heb, sukkel dat ik er ben, mijn nieuwe winterjas laten liggen. Samen met mijn dochter in Sevilla gekocht. Ik had gezien dat het in Frankrijk, onze volgende stop, erg koud was, en had de winterjas meegenomen naar binnen om uit te hangen. Jos heeft even gebeld en ze gaat hem op de bus doen en naar Kamerik sturen. Afwachten maar of de jas aankomt.

Vandaag doorgereisd naar Beaune in de regio Bourgondië. De naam is afgeleid van Gallisch: Belena. We hebben Spanje verlaten, zijn nu in Frankrijk. Tankten we afgelopen week nog voor €1,45, nu moesten we al €2,- betalen. Gisteren was het nog 21 graden, nu 8 graden. En met de winterjas nog in Spanje was het best koud.

In Beaune eerst gewandeld, de benen strekken na een lange zit in de auto. Ze houden hier echt van lekker eten en drinken. Tjonge, zoveel winkels waar je lekkere dingen kunt kopen. We zitten hier in een wijngebied, we hebben wel 6 winkels op een klein stukje gezien waar je wijnen kunt kopen. We hadden nog net een plekje in de auto voor een paar flessen.

Vanavond hebben we Franse uiensoep, Bœuf bourguignon en Crème brûlée gegeten dat echt heel lekker was bereid.

De reisplannen zijn ietwat gewijzigd, we gaan wat meer tempo maken. Niet meer blijven hangen in een stad, zoals de bedoeling was. Het been geneest niet snel genoeg, het moet over zijn als ik weer aan het werk ga. Beetje lullig als ik meteen de 1e dag moet verzuimen na drie maanden sabbatical. Zondagavond, i.p.v. woensdag hopen we in Kamerik te arriveren. Morgen gaan we door naar België. Voor alsnog verloopt de reis zeer voorspoedig. Enorm veel vrachtverkeer uit vele Europese landen op de weg maar daar hebben wij nog geen hinder van gehad. Ook veel campers reizen met ons mee naar het noorden. Morgen reizen we door naar België. Voor nu een groet in het Frans,

Au revoir!

• 24 November 2023 - 07:29

Joke :

Wat akelig dat je been niet snel geneest.Goede reis de laatste kilometers en tot ziens in Kamerik!

• 25 November 2023 - 15:25

Dineke:

Wel jammer dat gezondheid de reden is om eerder terug te komen, maar jullie zijn weer van harte welkom in Kamerik. Al zijn jullie wel te laat op de Sint te zien arriveren!