Mainland - Reisverslag uit Orkney Islands, Verenigd Koninkrijk van Geralda Heuvelman - WaarBenJij.nu Mainland - Reisverslag uit Orkney Islands, Verenigd Koninkrijk van Geralda Heuvelman - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Mainland

Door: Geralda

Blijf op de hoogte en volg Geralda

25 Juli 2024 | Verenigd Koninkrijk, Orkney Islands

De Orkney-eilanden, of Orkaden, vormen een groep van ongeveer 200 kleine eilanden ten Noorden van Schotland. De eilanden liggen ongeveer 16 km uit de kust, ten noorden van Caithness. Er naar toe varen kost ongeveer anderhalf uur. Wij hebben het grootste eiland, ‘Mainland’,bezocht. Het eiland is 40 km lang en 26 km breed en telt 15.000 inwoners. Ter vergelijking met ons grootste eiland Texel: deze is 20 km lang en 8 km breed en telde op 1 jan. 2024 ruim 13.000 inwoners. Kirkwall en Stromness zijn de twee grootste steden van de Orkneyeilanden en beide steden liggen op Mainland.

De boot meerde aan in Stromness, een dorp van circa 2500 inwoners. De plaats ligt bij een natuurlijke haven aan de zuidwestzijde van het eiland Mainland.

Nadat we weer vaste grond onder onze voeten hadden, zijn we op zoek gegaan naar een fietsenhandelaar waar we beiden een fiets gehuurd hebben. Dachten we even dat hier toch niet zoveel Nederlanders naar toe gaan, wat denk je? Staan we met 10 landgenoten bij hetzelfde fietsverhuurbedrijf! Er was zelfs een e-bike te huur, dat liet ik mij geen 2x zeggen. En eerlijk is eerlijk, ik was helemaal niet verdrietig dat ik geen ‘gewone’ fiets had. De weg ging heuvel op, heuvel af, Jos had zijn shirt nat op zijn rug liggen en dat was niet van de regen of het zeewater. In korte broek en ’t shirt heerlijk over het eiland gefietst op weg naar Skara Brae, een nederzetting uit de steentijd. Dit goed geconserveerd prehistorisch dorp, dat lange tijd verborgen lag onder het zand, geeft een duidelijk beeld van het dagelijks leven in de steentijd. Onderzoek heeft uitgewezen dat de woningen dateren van 3100 -2500 jaar voor Chr. Tot in1850 lag het dorp verborgen onder een heuvel bestaande uit aarde en gras. In de winter van 1850 verplaatste een winterstorm een groot deel van de aarde boven het dorp waardoor de contouren van enkele stenen gebouwen zichtbaar werden. Er werd gestart met opgravingen en na 15 jaar graven waren er 4 stenen gebouwen volledig blootgelegd. Tot 1925 werd er niet meer gegraven maar door een zware storm werd het dorp onder water gezet. Dat kwam de ‘oude stenen’ niet ten goede. Er ligt nu een soort van zeedijk omheen om alles te beschermen. Men gaat er vanuit dat er niet meer dan 8 stenen huizen tegelijkertijd in gebruik waren, wat neerkomt op 50 tot 100 bewoners van het dorp.

Wat betreft de religie kan worden aangenomen dat de bewoners van Skara Brae meerdere goden aanbaden. Dit denkt men te kunnen zien, na onderzoek, aan de steencirkels Ring of Brodgar en Stones of Stenness. Indrukwekkend om te zien, en net als bij de hunebedden in Drenthe vraag je je af: hoe kregen ze die zware, grote stenen op elkaar of hoe kregen ze die stenen zo mooi en stevig rechtop in de grond?

Na dit alles bekeken te hebben fietsten we weer terug naar Stromness. De zon was inmiddels weg, het koelde wel iets af. Na zo’n 25 km fietsen waren we weer terug bij de fietsenverhuur. Even in een pub iets drinken en toen konden we ons weer melden bij de boot die ons terugbracht naar de havenplaats Scrabster, waar de auto op ons stond te wachten. Een mooie dag, veel gezien en lekker gefietst. Vanavond heeft het al even flink geregend en dat is prima. We zitten droog binnen.

Morgen gaan we de North Coast 500 verder vervolgen. Op weg naar Rhiconich komen we langs Durness, waar de Highland Games gehouden worden. Daar gaan we zeker een pitstop maken.

Groet,

• 26 Juli 2024 - 10:36

Harm :

Geweldige natuur daar! Geniet van de Highland Games. Allemaal stoere kerels, Geralda!

• 26 Juli 2024 - 11:17

Jan Marissen:

Er is veel te zien in de wereld.

• 26 Juli 2024 - 19:02

Dineke:

Leuk dat er foto's bijgekomen zijn!